De quick wins van je verzuimbeleid

Met een duidelijk verzuimbeleid, inclusief procedures voor ziektemelding en re-integratie, kan je relatief snel mooie resultaten boeken. Belangrijke voorwaarde: je moet je beleid vanaf het prille begin goed opvolgen en er regelmatig over communiceren.

Een lagere verzuimfrequentie

Intensieve verzuimcommunicatie maakt sneller een impact dan je denkt. Verzuimgesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers, updates over je verzuimcijfers en -initiatieven, analyses via verzuimsoftware … Voor sommige medewerkers kan het al voldoende zijn om hun gedrag aan te passen en zich minder snel ziek te melden.

Snel weer vlot aan het werk

Elk verzuimbeleid zou een gestructureerd proces moeten bevatten over hoe medewerkers hun taken weer kunnen oppakken na langdurige afwezigheid (re-integratie). Dat creëert namelijk meteen duidelijkheid: welke contactpersoon ondersteuning biedt tijdens de afwezigheid, wat er van de medewerker verwacht wordt, in welke fases het takenpakket stap voor stap opgenomen wordt … Die transparantie kan je helpen om langdurig afwezigen beter te begeleiden in hun werkhervatting.

De langetermijndoelen van je verzuimbeleid

Quick wins zijn erg dankbaar, maar op langere termijn kun je met je verzuimbeleid gerust op een nóg hogere return on investment mikken. Blijf je verzuimcijfers goed monitoren – vooral verzuimpercentage, -frequentie en nulverzuim. Zo neem je na verloop van tijd trends waar en kan je bijbehorende focuspunten formuleren om je cijfers te verbeteren. Onthoud daarbij dat je een doel als ‘een lager verzuimpercentage’ perfect kunt verbinden met andere langetermijndoelen, zoals lagere verzuimkosten en gelukkige medewerkers.

Lagere verzuimkosten

Op de lange termijn kan een effectief verzuimbeleid je helpen om je directe verzuimkosten te verminderen, zoals loondoorbetaling bij ziekte en de kosten om afwezigen (tijdelijk) te vervangen. Stel bijvoorbeeld een doel om deze kosten binnen enkele jaren met een bepaald bedrag of percentage te verlagen. Door preventie, tijdige interventie en een helder re-integratiebeleid kan je de kosten van je verzuimbeleid zelfs (ruimschoots) terugverdienen.

Gelukkige (en trouwe) medewerkers

Een goed verzuimbeleid gaat hand in hand met een breed welzijnsbeleid en een positieve bedrijfscultuur, waarin welzijn centraal staat. Dat leidt tot meer tevreden medewerkers, die extra geneigd zijn om zich in te zetten voor jou als werkgever – want je laat zien dat hun gezondheid oprecht belangrijk voor je is. Dat gevoel van waardering kan zich doortrekken in een daling van het personeelsverloop én maakt van jou een aantrekkelijkere werkgever voor nieuwe collega’s.

Je kan die maximale betrokkenheid verbeteren en opvolgen door goed te luisteren naar medewerkers (o.a. via regelmatige enquêtes en feedbackgesprekken). Ergonomische aanpassingen op maat van de (wisselende) behoeften hebben bijvoorbeeld een blijvend positief effect op hun gezondheid – en je risico op verzuim.

Betere communicatie

Door open gesprekken te voeren over verzuim en je leidinggevenden daarin te trainen, bouw je aan een open communicatiecultuur van wederzijds vertrouwen. Daarin leren medewerkers dat het helemaal oké is om over (de oorzaken van) verzuim te praten. Ook kan je zo vroegtijdig problemen opsporen en aanpakken – en misschien een langdurige afwezigheid vermijden.

Conclusie: ROI op de korte en lange termijn

Door gericht te investeren in verzuimpreventie, communicatie en de ondersteuning van medewerkers, kan je aanzienlijke voordelen oogsten op de korte en de lange termijn. Dankzij je gezonde werkomgeving – een gevolg van je verzuimbeleid en het brede welzijnsbeleid waarin het kadert – worden je medewerkers meer gemotiveerd én blijven ze je langer trouw.